Τι είναι η Persona;
Οι Personas είναι φανταστικοί χαρακτήρες, οι οποίοι δημιουργούνται με σκοπό να χρησιμοποιηθούν στην έρευνα και να παρουσιαστούν ως διαφορετικοί τύποι χρηστών μιας υπηρεσίας, προϊόντος ή διαδικασίας. Η δημιουργία των personas εξυπηρετεί στο να αντιληφθούμε τις ανάγκες του χρήστη, τις εμπειρίες του, τη συμπεριφορά του και τους στόχους του. Επίσης, βοηθά στο δεύτερο στάδιο της μεθοδολογίας του Design Thinking, αυτό του Ideation, ενισχύοντας τις πιθανότητες επίτευξης του στόχου που είναι η δημιουργία μιας βελτιωμένης εμπειρίας για τον χρήστη, σύμφωνα με το οριοθετημένο target group.
Είναι συχνό φαινόμενο να χρησιμοποιείται το συγκεκριμένο εργαλείο, σε ανθρωποκεντρικές πρακτικές όπως αυτή του Design Thinking. Βοηθά στην αντιπαραβολή πληροφοριών που συλλέχθηκαν από την έρευνα, προσφέρει μια ανθρώπινη αίσθηση ανάμεσα στα αυστηρά αποτελέσματα της, ενώ όταν δημιουργείται για λογαριασμό ενός τυπικού χρήστη γίνεται άμεσα αντιληπτό το μοτίβο χρήσης του προϊόντος/υπηρεσίας/διαδικασίας.
10 βήματα για να δημιουργηθούν Personas & Σενάρια
- Συλλογή στοιχείων: Συλλέξτε όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες για τους χρήστες σας. Πραγματοποιείστε την έρευνα σας προς το συγκεκριμένο target group που σας ενδιαφέρει.
- Δημιουργείστε μια υπόθεση: Βασισμένοι σε μια υπόθεση, δημιουργείστε μια γενική ιδέα ενός συνόλου χρηστών, οι οποίοι εστιάζουν στο θέμα του project, συμπεριλαμβάνοντας χρήστες που διαφέρουν μεταξύ τους.
- Αποδοχή της υπόθεσης: Ο στόχος είναι να υποστηριχθεί ή να απορριφθεί η υπόθεση για τις διαφορές μεταξύ των χρηστών. Για την υλοποίηση της Persona μπορείτε να συγκρίνετε τα αποτελέσματα συμμετεχόντων του project, με αυτά του συνόλου των χρηστών της υπόθεσης στο βήμα 2.
- Καθορίστε έναν αριθμό: Επιλέξτε τον αριθμό των personas που έχουν αξία να δημιουργήσετε. Τις περισσότερες φορές θα θέλατε να σχεδιάσετε περισσότερες από μια για κάθε προϊόν ή υπηρεσία, αλλά στο τέλος πρέπει να επιλεχθεί μια μόνο προς ανάλυση.
- Εξηγείστε την Persona: O λόγος δημιουργίας της persona είναι να μπορέσετε μέσω αυτού να αναπτύξετε λύσεις, προϊόντα και υπηρεσίες τα οποία βασίζονται στις ανάγκες και στους στόχους των χρηστών τους. Προσπαθήστε να εξηγήσετε την persona με τέτοιο τρόπο που να γίνει αντιληπτό το σύνολο των χρηστών από το οποίο εμπνευστήκατε.
- Είναι απαραίτητο να συμπεριλάβετε πληροφορίες για το μορφωτικό επίπεδο, τα ενδιαφέροντα, τις αξίες, τους στόχους, τις ανάγκες, τα όρια, τις επιθυμίες, τη στάση ζωής και τα μοτίβα συμπεριφοράς των χρηστών.
- Προσθέστε φανταστικές προσωπικές λεπτομέρειες, κάνοντας την persona σας πιο ρεαλιστική.
- Δώστε στην Persona σας όνομα.
- Δημιουργείστε μια μικρή περιγραφή για την Persona σας.
- Προετοιμάστε καταστάσεις ή σενάρια για την persona σας: Η μέθοδος της Persona είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη δημιουργία σεναρίων τα οποία εξηγούν τις λύσεις ενός οριοθετημένου προβλήματος. Ως εκ τούτου, είναι απαραίτητο να εξηγήσετε κάποιες συγκεκριμένες καταστάσεις, οι οποίες θα παρουσιάζουν το χρήστη να χρησιμοποιήσει το προϊόν ή την υπηρεσία που σχεδιάζετε. Συνήθως τα σενάρια ξεκινούν τοποθετώντας την Persona σε ένα συγκεκριμένο πρόβλημα, για το οποίο ερευνάτε η επίλυση του.
- Επιβεβαιωθείτε από την ομάδα έργου της διαδικασίας: Μια συνήθης απειλή, μεταξύ των 10 βημάτων της μεθόδου, είναι η συμπερίληψη ή μη της ομάδας έργου της σχεδιαστικής διαδικασίας, η οποία θα καθορίσει την αξία των αποτελεσμάτων. Όσο το δυνατόν περισσότερα μέλη της ομάδας συμμετάσχουν στη δημιουργία της Persona, τόσο πιο έγκυρα και αποδεκτά θα είναι τα αποτελέσματα. Για να επιτευχθεί αυτό υπάρχουν δύο στρατηγικές: α) μπορείτε να ρωτήσετε τη γνώμη τους ή β) να συμμετάσχουν ενεργά στη διαδικασία.
- Διαμοιραστείτε τις πληροφορίες: Έχοντας ως στόχο η ομάδα έργου να χρησιμοποιήσει τη μέθοδο, πρέπει να διαμοιράσετε τις πληροφορίες υλοποίησης της. Είναι σημαντικό να το αποφασίσετε από την αρχή της διαδικασίας, για αυτούς που δεν θα συμμετάσχουν στη διαδικασία, τους μελλοντικούς υπαλλήλους και τους πιθανούς εξωτερικούς συνεργάτες.
- Ο καθένας προετοιμάζει ένα σενάριο: Οι Personas δεν έχουν καμία αξία μέχρι να παρουσιαστούν ως μέρος ενός σεναρίου. Πρέπει η ιστορία να παρουσιαστεί με την Persona να χρησιμοποιεί το μελλοντικό προϊόν ή υπηρεσία.
- Αναδιαμορφώστε την Persona: Το τελευταίο βήμα για τη δημιουργία της Persona είναι η περιγραφή της. Πρέπει να αναδιαμορφώνετε την περιγραφή, καθώς υπάρχει πιθανότητα να προκύψουν νέα δεδομένα. Κάποιες φορές ίσως χρειαστεί να ξαναδημιουργηθεί από την αρχή, να προστεθούν νέες πληροφορίες ή ακόμα και να διαγράψετε Personas που δεν ισχύουν πλέον.
Download template:
