Πάντα με γνώμονα τις ιστορίες πολιτιστικών οργανισμών που χρησιμοποιούν στρατηγικές και προσεγγίσεις Design, ο Julie Bevan, διευθυντής της γκαλερί τέχνης Nanaimo στον Καναδά, αναλύει το πλάνο δράσης του οργανισμού του.
Η γκαλερί τέχνης Nanaimo στο Βανκούβερ παρουσιάζει εκθέσεις σύγχρονωv καλλιτεχνών, διατηρεί μεγάλη συλλογή έργων τέχνης από σημαντικούς καλλιτέχνες και φιλοξενεί εργαστήρια και διαλέξεις. Η Γκαλερί συνεργάστηκε πρόσφατα με επιλεγμένες πολιτιστικές οργανώσεις της περιοχής για να σχεδιάσουν βάση του ανθρωποκεντρικού σχεδιασμού, καλύτερα μοντέλα διάδρασης με την τοπική κοινωνία.
Στην συνέντευξη που ακολουθεί, η Julie Bevan και ο διευθυντής του έργου Jackie Duys-Kelly, ιδιοκτήτης του Awarewolf Creative, αναλύουν ότι παρόλο που ήταν πολύ σπάνιο για την περιοχή να ενδιαφερθούν συλλογικά τόσες οργανώσεις για το Design, η εμπειρία ήταν μοναδική για όλους. Αποδεικνύει ότι μικρές οργανώσεις μπορούν να αξιοποιήσουν τη δύναμη του Design ώστε να εξελιχθούν γρήγορα, με μεθοδικά βήματα και να είναι ανοιχτοί σε έναν νέο τρόπο σκέψης και δράσης. Ακολουθεί ένα απόσπασμα της συνέντευξης:
. . . . . . . . . . . .Dana Mitroff Silvers (DMS): Πείτε μου περισσότερα σχετικά με αυτό το νέο έργο Design.
Julie Bevan (JB): Ένα γκρουπ ανθρώπων επιλέχθηκε από το Δήμο του Nanaimo ώστε να δημιουργήσει το ''Cultural Plan'' της πόλης. Σε συνέχεια αυτής της δουλειάς προέκυψε η ομάδα εργασίας των Cultural Manager’s, η οποία αποτελείται από διαφορετικούς φορείς: Vancouver Island Symphony, TheatreOne, Nanaimo Museum, Nanaimo Archives, Crimson Coast Dance, The Port Theatre και από έναν εκπρόσωπο του τμήματος πολιτισμού του Δήμου.
Ένα από τα θέματα που εντοπίσαμε πολύ σύντομα είναι ότι είμαστε όλοι μικροί οργανισμοί. Το Nanaimo δεν είναι μεγάλο μέρος, είναι ένα νησί. Οπότε προέκυψε η ανάγκη να συζητήσουμε τρόπους αξιοποίησης των πόρων μας, ώστε να επιτύχουμε μεγαλύτερο αποτέλεσμα. Αποφασίσαμε να καθιερώσουμε μια κοινή ταυτότητα και κοινή εικόνα για όλους τους οργανισμούς.
DMS: Και γιατί επιλέξατε την προσέγγιση του Design Thinking για αυτήν τη διαδικασία;
JB: Στην αρχή δεν ήμασταν εξοικειωμένοι με την έννοια του Design. Ο βασικός μας σκοπός ήταν να προσκαλέσουμε έναν facilitator για να μας βοηθήσει να σκεφτούμε διαφορετικά, πιο καινοτόμα και να ανακαλύψουμε νέους τρόπους εμπλοκής της τοπικής κοινότητας στις δράσεις μας. Χρειαζόμασταν έναν άνθρωπο που να μην έχει εμπλοκή με τους οργανισμούς μας και να σκέφτεται με φρέσκο μυαλό.
DMS: Είναι πολύ ενδιαφέρον ότι χρειαζόσταν κάποιον που να μην έχει "εμπλοκή" με τους οργανισμούς μας, μπορείς να μου το αναλύσεις περισσότερο;
JB: Γενικότερα, σε πολλούς μικρούς πολιτιστικούς οργανισμούς οι προϋπολογισμοί είναι περιορισμένοι και οι εργαζόμενοι λίγοι, οπότε κάποιες φορές υποτιμάται η σημασία μιας διαδικασίας και εστιάζουμε στο τελικό προϊόν. Υπάρχει αυτή η αίσθηση του “να δημιουργήσουμε κάτι καινούργιο και να βγει προς τα έξω” χωρίς να επενδύουμε σε χρόνο και σκέψη, και κυρίως χωρίς να εμπλέκουμε διαφορετικές οπτικές στο σχεδιασμό της δημιουργικής διαδικασίας. Το βασικό στοιχείο του Design Thinking είναι η έρευνα και η ερωτήσεις! Θέλουμε να εφαρμόσουμε ένα αντίστοιχο ερευνητικό μοντέλο στις δραστηριότητες μας. Να ρωτάμε το κοινό, να το προσκαλούμε να συμμετέχει και να απαντήσει.
Julie BevanJACKIE DUYS-KELLY (JDK): Οι πολιτιστικοί οργανισμοί στοχεύουν στο να καταλάβουν τις βαθύτερες ανάγκες των ανθρώπων και να επικοινωνήσουν πιο αποτελεσματικά. Αυτός είναι και ο στόχος του Design Thinking. Είναι μια μορφή διαλόγου με το κοινό, και ένας τρόπος να συνδεθείς βαθύτερα με τις πραγματικές τους ανάγκες.
JB: Μας ενδιαφέρει επίσης να σκεφτόμαστε πλέον και τις διαδικασίες μέσα στους οργανισμούς μας και να επενδύσουμε στη βελτίωση τους. Εφόσον το πνεύμα του Design Thinking είναι η έρευνα και οι ερωτήσεις, αυτό συνδέεται απόλυτα με το καλλιτεχνικό πρόγραμμα της Γκαλερί μας. Δοκιμάζουμε μια ερευνητική προσέγγιση σε όλες μας τις δραστηριότητες πλέον.
DMS: Λατρεύω αυτήν την αναφορά στο Design Thinking σαν μια πρόσκληση σε μια ερευνητική προσέγγιση. Δεν νομίζω να το έχω ξανα συναντήσει.
JDK: Μέχρι να ζήσεις την εμπειρία που προσφέρει το Design Thinking θεωρείς ότι είναι μόνο θεωρητική προσέγγιση. Όταν το βιώσεις κατανοείς ότι πλέον αντιλαμβάνεσαι ιδέες από διαφορετικές γωνίες, εφαρμόζεις νέες ιδέες και ανακαλύπτεις νέες μεθόδους!
DMS: Οπότε τι κάνατε κατά την διάρκεια των εργαστηρίων της ομάδας εργασίας σας; JDK: Στην πρώτη συνάντηση προσπαθήσαμε να αντιληφθούμε την εμπειρία που βιώνει το κοινό μέσα σε ένα δημιουργικό/πολιτιστικό φορέα. Αναπτύξαμε ένα εργαλείο ενσυναίσθησης (Empathy Map) και ο καθένας τοποθέτησε τον εαυτό του στη θέση ενός ατόμο που επισκέφτεται το φορέα του. Μελετήσαμε στη συνέχεια πως έμοιαζε η εμπειρία που βίωνε και ποιές ήταν οι προκλήσεις που συνάντησε. Στο τέλος συζητήσαμε ομαδικά τις εμπειρίες αυτές, με γνώμονα το τι βιώνει το κοινό όταν επισκέφτεται τους φορείς μας, αλλά και το τι ελπίζουμε να προσφέρουμε στο μέλλον.
DMS: Ποιά ήταν λοιπόν η αίσθηση αυτής της διαδικασίας;
JB: Οι συμμετέχοντες απολαύσαν πάρα πολύ τη διαδικασία και μάθαμε πτυχές των δραστηριοτήτων των υπολοίπων συμμετεχόντων που δεν γνωρίζαμε! Είναι ένα πολύ ωραίο μέσο για να πετυχαίνουμε θετικές συζητήσεις με καινοτόμες προσεγγίσεις, χωρίς να εστιάζουμε στους περιορισμούς και τις μικρολεπτομέρειες. Μετά την ολοκλήρωση του εργαστηρίου, η ομάδα εργασίας οργάνωσε μηνιαίες συναντήσεις για να μελετήσει σε μεγαλύτερο βάθος την πρόκληση. Παράλληλα ζητήσαμε feedback από την κοινότητα γύρω μας σχετικά με την κοινή ταυτότητα που θα λειτουργούσε σαν ομπρέλα προώθησης των οργανισμών μας.
DMS: Τι συμπεράσματα είχε η διαδικασία;
JB: Ένα απο τα βασικά σμπεράσματα στα οποία καταλήξαμε ήταν ότι ενώ πολλοί απο τους συμμετέχοντες στη διαδικασία φορείς είναι αναγνωρίσιμοι εκτός της πόλης του Nanaimo, η τοπική κοινωνία δεν έιναι επαρκώς ενημερωμένη ούτε για το τι προσφέρουν, αλλά ούτε και για το αντίκτυπο που έχει η δουλειά μας στην κοινωνική, πολιτιστική και οικονομική βιωσιμότητα της περιοχής. Οπότε καταλήξαμε ότι πρέπει να εστιάσουμε στην επικοινωνία και την προώθηση των δραστηριοτήτων μας, αξιοποιώντας διαφορετικές προσεγγίσεις σε διαφορετικά κοινά, αλλά και δημιουργώντας συνέργειες με φορείς που προωθούν γενικότερα τον τουρισμό και την οικονομική ανάπτυξη.
DMS: Τι συμβαίνει λοιπόν σήμερα στους οργανισμούς σας;
Οι συμμετέχοντες στο έργο οργανισμοί εξακολουθούν να συνεργάζονται πολύ στενά. Ανακοινώσαμε το νέο project που οργανώσαμε συλλογικά, το ''Love Arts Nanaimo'', και αναδιοργανωνόμαστε για να βελτιώσουμε τις πτυχές του και να σχεδιάσουμε τα επόμενα βήματα. Όσον αφορά την Nanaimo Art Gallery, έχουμε το πλεονέκτημα ότι είμαστε μια μικρή γκαλερί και μπορούμε να πειραματιστούμε έυκολα. Δοκιμάζουμε νέα μοντέλα, προσαρμοζόμαστε και εξελισσόμαστε.
Julie BevanDMS: Χρησιμοποιείτε τη στρατηγική του Design Thinking και σε άλλα projects;
JB: Φυσικά! Σχεδιάζουμε να εφαρμόσουμε το Design Thinking για να αναδιαμορφώσουμε την εμπειρία του επισκέπτη στη γκαλερί και να σχεδιάσουμε τους άμεσους και έμμεσους τρόπους πρόσβασης στο χώρο. Η ομάδα μας επίσης σχεδιάζει μαζί με δύο γκαλερί ένα πλάνο digital strategy και το Design Thinking είναι ένα εργαλείο που θα μας βοηθήσει σε αυτήν τη διαδικασία. Ενώ έχουμε λιγότερους πόρους από άλλα μέρη, έχουμε το πλεονέκτημα ότι μπορούμε να πειραματιστούμε και να δημιουργήσουμε νέους τρόπους εργασίας, αλλά και οργανωσιακής κουλτούρας. Θέτουμε σε προτεραιότητα να μάθουμε! Η διαδικασία και οι αρχές του Design Thinking δεν είναι περιοριστικά. Είναι οργανική διαδικασία, διαδραστική, δημιουργική. Πρέπει να κάνεις τις κατάλληλες ερωτήσεις και να ανακαλύψεις νέες πτυχές.
Πηγή: https://designthinkingformuseums.net/2017/11/28/design-thinking-in-nanaimo/
Γράψου στο newsletter μας για να ενημερώνεσαι πρώτος/η για τα νέα μαςRegister for our newsletter!
Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.
Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.