North Cape
Ιστορικό
Το Βόρειο Ακρωτήριο (North Cape), βρίσκεται στη βόρεια ακτή του νησιού Magerøy στη Νορβηγία. Η ευρωπαϊκή οδός Ε69, έχει το τέρμα μου ακριβώς εκεί, στο Βόρειο Ακρωτήριο. Ο δημοφιλής αυτός τουριστικός προορισμός περιλαμβάνει ένα ψηλό γκρεμό ύψους 1.000 ποδών με ένα μεγάλο πλάτωμα στην κορυφή του, όπου οι τουρίστες μπορούν να σταθούν και να παρακολουθήσουν τον μεσονύκτιο ήλιο (ένα φαινόμενο κατά το οποίο ο ήλιος παραμένει ορατός τα μεσάνυκτα) ή τη θέα της θάλασσας του Μπάρεντς προς το Βορρά. Επίσης έχει ένα κτίριο επισκεπτών, το οποίο χτίστηκε το 1988.
Πώς να επανασχεδιαστεί το βορειότερο σημείο της Ευρώπης; Το Βόρειο Ακρωτήριο είναι ένας δημοφιλής τουριστικός προορισμός, αλλά δεν εκπλήρωνε τις προσδοκίες των τουριστών. Μέσω της χρηματοδότησης που εξασφαλίστηκε από το «Design driven Innovation Program» (DIP) του Νορβηγικού Συμβουλίου Design (Norwegian Design Council), σκοπός ήταν η ενίσχυση της εμπειρίας των επισκεπτών του Ακρωτηρίου.
Το Βόρειο Ακρωτήριο αποτελεί ένα ισχυρό νορβηγικό brand της εγχώριας ταξιδιωτικής βιομηχανίας, αλλά δεν μπόρεσε να ανανεωθεί στο βαθμό που θα του επέτρεπε να εμφανίζεται ως ο “μοναδικός” προορισμός, που πραγματικά είναι. Ο στόχος της παρέμβασης που πραγματοποιήθηκε, ήταν να αυξηθεί η ελκυστικότητα. Ο προορισμός του Ακρωτηρίου έπρεπε να ανασχεδιαστεί ώστε να δημιουργηθεί μια ολιστική εμπειρία που θα “επιβραβεύει” τους τουρίστες που καταφέρνουν να φτάσουν μέχρι το Βορρά. Για την επίτευξη του στόχου αυτού, έπρεπε να συνεργαστούν φορείς του ταξιδιωτικού κλάδου καθώς και άλλοι παρόχοι υπηρεσιών.
«Η κύρια πρόκληση ήταν ότι το Βόρειο Ακρωτήριο εμφανίστηκε κατακερματισμένος ως προορισμός, χωρίς σαφή ταυτότητα»
Η κύρια πρόκληση ήταν ότι το Βόρειο Ακρωτήριο εμφανίστηκε κατακερματισμένος ως προορισμός, χωρίς σαφή ταυτότητα. Πολλοί διαφορετικοί ενδιαφερόμενοι φορείς εμπλέκονταν, αλλά εργάζονταν ανεξάρτητα, χωρίς να συνδέονται με τις επιθυμίες και τις προσδοκίες του Βόρειου Ακρωτηρίου, ως ολιστική εμπειρία.
Πώς βοήθησε ο σχεδιασμός
Κάθε έργο που χρηματοδοτείται από το DIP, απαιτεί εκτεταμένη συμμετοχή τελικών χρηστών και designers, από την πρώτη κιόλας ημέρα. Στο συγκεκριμένο έργο, η ομάδα των designers της υπό ανάπτυξη υπηρεσίας, ανέλαβε την ευθύνη για την ανάπτυξη ενός “ταξιδιού χρήστη” (user voyage), με στόχο τον εντοπισμό ενεργειών που θα επέτρεπαν την ικανοποίηση των χαμένων προσδοκιών, όπως αυτές εντοπίστηκαν στην αρχική φάση της έρευνας.
Προκειμένου να διασφαλιστεί η δέουσα συμμετοχή των τελικών χρηστών - επισκεπτών, οι designers ζήτησαν συμπληρωματική βοήθεια για να διεξάγουν ποιοτικές έρευνες, βασισμένες στην εθνογραφική μέθοδο, στη μεθοδολογία design research και στην ανάλυση κοινωνικών επιστημών. Αυτό αποτέλεσε την αφετηρία της ανάπτυξης μιας συνεχιζόμενης στρατηγική Design. Κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού της εμπειρίας, ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην τοπική κουλτούρα, στις τοπικές επιχειρήσεις και στους τουρίστες ως ομάδα-στόχο.
Αποτέλεσμα
Αποτέλεσμα του έργου ήταν μια πιο ολιστική εμπειρία για τους επισκέπτες του Βόρειου Ακρωτηρίου, διαμορφώνοντας έτσι τη βάση για την ανάπτυξη ενός κοινού εμπορικού σήματος. Οι ιδέες και οι γνώσεις που αποκτήθηκαν κατά τη διάρκεια του έργου, αποτελούν πλέον ένα εργαλείο καθοδήγησης για όλους τους εμπλεκόμενους. Αυτό τους διευκολύνει να αναπτύξουν υπηρεσίες και προϊόντα που συμβάλλουν στο Βόρειο Ακρωτήριο, καθιστώντας τον πιο “σαφή” και ολιστικό προορισμό. Το αποτέλεσμα μέχρι στιγμής είναι 4 concepts, που υπογραμμίζουν ακριβώς αυτή την ολιστική ταξιδιωτική εμπειρία:
Tracks to the North: Οπτικά σημάδια στην επιφάνεια του δρόμου για να υπογραμμιστεί η αίσθηση ότι ο επισκέπτης έχει διασχίσει 71 μοίρες βόρεια.
Travelers Point: Ένα “παράθυρο” και ένα καλωσόρισμα στο North Cape. Αυτός ο τόπος θα εμπνεύσει, θα σαγηνεύσει και θα προετοιμάσει τους ταξιδιώτες για αυτό που τους περιμένει.
Alley Walk: Το Alley Walk συνδέει το εσωτερικό λιμάνι της πόλης Honningsvåg με την προκυμαία του Hurtigruten (ακτοπλοϊκές γραμμές), το σταθμό των λεωφορείων και τις ουρές για τις γραμμές κρουαζιέρας. Το Alley Walk είναι η πρώτη “επαφή” με το Βόρειο Ακρωτήριο και το Honningsvåg, για όσους φτάνουν με πλοίο.
North Cape Connect: Η ιδέα καθιερώνει τα έξι κύρια αξιοθέατα του νησιού, Honningsvår, Kamøyvær, Skarsvåg, Nordkapplatået, Gjesvær και Nordvågen με διαφορετικές λύσεις για το πώς τα αξιοθέατα μπορούν να συνδεθούν, για να δώσουν μια ολιστική εμπειρία.
Όλα τα concepts είναι υπό ανάπτυξη. Το Travellers Point και τα Tracks to the North έχουν ήδη ολοκληρωθεί.
Αυτή η μελέτη περίπτωσης (case study) αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του έργου της BEDA "Design Europe 2021 – Design για Πολιτιστική και Δημιουργική Ανάπτυξη", το οποίο συγχρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Creative Europe της Ευρωπαϊκής Ένωσης.