Στην εταιρία Derdack αναζητούσαν τρόπους προσέγγισης των αναγκών των χρηστών με πιο δομημένο και συστηματικό τρόπο. Δεν είχαν ιδέα ότι, ξεκινώντας το πρώτο έργο βασισμένο σε design thinking, δε θα «αφύπνιζαν» μόνο την εμπειρία των πελατών της, αλλά και την εταιρική τους κουλτούρα στο σύνολό της.
Ο Matthes Derdack είχε ξεκάθαρο στόχο στο μυαλό του όταν εισήγαγε το design thinking στην εταιρία του. Επιθυμούσε να επανασχεδιάσει ένα συγκεκριμένο χαρακτηριστικό του συνολικού προϊόντος λογισμικού της εταιρίας του. Το έργο ξεκίνησε καλά. Η διοίκηση είχε πεισθεί για τη μέθοδο, η οποία μάλιστα ταίριαζε με τη νοοτροπία και τον υφιστάμενο τρόπο λειτουργίας στη Derdack. Επιπλέον, η διοίκηση είχε λάβει υποστήριξη από εξωτερικό σύμβουλο-εκπαιδευτή, αποκτώντας σαφή εικόνα των στόχων του έργου.
”Ήταν σοφό που δεν ξεκίνησαν την εφαρμογή του design thinking για να αντιμετωπίσουν κάποιο πρόβλημα μεγάλης εμβέλειας. Με αυτόν τον τρόπο, η Derdack πέτυχε το στόχο της και το design thinking είχε μεγαλύτερη επίδραση. Και φυσικά η επιτυχία έκανε πιο εύκολη την περαιτέρω εφαρμογή του στην καθημερινή λειτουργία.”
Η ομάδα αντιμετώπισε με ενθουσιασμό το design thinking, όταν είδε πόσο γρήγορα οδήγησε στην απόκτηση χρήσιμων γνώσεων εκ μέρους των χρηστών. Παρά τις επιτυχίες αυτές, το έργο αποδείχθηκε πολύ πιο απαιτητικό από όσο υπολογιζόταν αρχικά. Το Design thinking θεωρούνταν συχνά ως κάτι παραπάνω από την κανονική καθημερινή εργασία. Το να αναγκάζεται κάποιος να εργάζεται με έναν νέο τρόπο σε μη ιεραρχικές και ετερογενείς ομάδες μερικές φορές προκαλούσε επιπλέον δυσφορία.
Η Derdack αντιμετώπισε επίσης ένα μεγάλο χάσμα μεταξύ της ιδέας ως αρχικής θεωρίας και του προϊόντος ως υλοποιούμενης καινοτομίας. Το χάσμα ήταν ακόμα δυσκολότερο να ξεπεραστεί γιατί συνέπεσε με το τέλος της φάσης που ήταν παρών ο εξωτερικός εκπαιδευτής στην εταιρία: μετά από τρεις μήνες η ομάδα έπρεπε να εργαστεί στο έργο χωρίς τη μεσολάβηση του εκπαιδευτή. Επιπλέον, το έργο δεν υλοποιήθηκε μέσα στους 3 αρχικά εκτιμώμενους μήνες, αλλά χρειάστηκαν περίπου 9 μήνες μέχρι να κυκλοφορήσει το προϊόν στην αγορά.
Η υπέρβαση των εμποδίων που δημιουργήθηκαν από αυτό το κενό, κατέστησε σαφές πόσο σοβαρός ήταν ο Derdack για το design thinking. Το feedback της αγοράς δικαιολόγησε την πίστη της εταιρίας στη μέθοδο – όπως εξηγεί ο Matthes Derdack, Διευθύνων Σύμβουλος της Derdack:
“Το περασμένο έτος ήταν για εμάς ένας σπουδαίος χρόνος. Δεν ξέρω αν αυτό οφείλεται στη design thinking, αλλά είμαι βέβαιος ότι η μέθοδος είχε καθοριστική επίδραση στα αποτελέσματα. Εάν και αυτός ο χρόνος είναι εξίσου καλός, πιστώνω τα εύσημα στο design thinking. ”
Εφόσον τα αποτελέσματα του design thinking δεν μπόρεσαν να μετρηθούν με τους συνήθεις Δείκτες Επιδόσεων – KPIs (κύκλος εργασιών, καθαρό λειτουργικό περιθώριο, …), η διοίκηση χρησιμοποίησε το feedback από τους πελάτες ως κριτήριο απόδοσης. Το γενικό θετικό feedback από την αρχή, βοήθησε τη διοίκηση να παραμείνει πιστή στο design thinking: “Οι πελάτες αγαπούν να συμμετάσχουν. Τα σχόλιά τους για το design thinking είναι εξαιρετικά θετικά », λέει ο Matthes Derdack.
Για το Derdack το κλειδί για την μετατροπή του design thinking από μια ιδέα σε κινητήρια δύναμη οργανωτικής αλλαγής ήταν η προσαρμογή του στις συγκεκριμένες απαιτήσεις της εταιρίας και η προσαρμογή κατάλληλων στόχων και πόρων για το συγκεκριμένο πεδίο εφαρμογής. Η ανάμειξη των πιο έμπειρων design thinkers με αρχάριους σε έργα design thinking συνέβαλε στη διάδοση της μεθόδου σε ολόκληρο τον οργανισμό μετά το πρώτο έργο.
Με το design thinking τα πάντα στην εταιρεία έχουν γίνει πιο χαρούμενα και λιγότερο δομημένα. Δεν έχω την ευκαιρία να πω: «Θα έχουμε ολοκληρώσει αυτό μέχρι …» – επειδή όλα είναι ιδιαίτερα δυναμικά και μεταβαλλόμενα. Είμαι συνηθισμένος στο γεγονός ότι δεν ελέγχονται τα έργα όπως πριν. Εξάλλου, πλέον δεν πρόκειται για έργα, προϋπολογισμούς, χρόνο, κόστος […] Πρόκειται για την απαιτούμενη εργασία που χρειάζεται για να φτάσουμε σε μία εξαιρετική λύση που αγαπά ο πελάτης. Αυτό δεν ήταν εύκολο να το αντιληφθείς.
Matthes Derdack, Διευθύνων Σύμβουλος της Derdack
Το πρώτο έργο στη Derdack αντικατόπτριζε ένα πνεύμα ελευθερίας και πειραματισμού, αλλά επίσης προκάλεσε πολλές τριβές λόγω της ασαφούς δομής και οργάνωσης του έργου. Από την εμπειρία αυτή, η εταιρία άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η διαχείριση του design thinking σήμερα. Βασισμένες σε αυτή τη διαδικασία είναι οι τέσσερις πιο σημαντικές συμβουλές σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής της οργανωτικής αλλαγής μέσω design thinking:
Όταν ο εκπαιδευτής αποχώρησε μετά από τρεις μήνες, η ομάδα αντιμετώπισε προβλήματα στην οργάνωσή της. Επομένως, η Derdack προσέλαβε έναν ειδικό εμπειρογνώμονα σε θέματα design thinking για να διευκολύνει την εφαρμογή του στην επιχείρηση. Οι τομείς ενδιαφέροντος ήταν: ο σχεδιασμός και η οργάνωση συνεδρίων εργασίας (work-sessions), συνεντεύξεων με πελάτες συνεδριών συ-σχεδιασμού και, το σημαντικότερο, η παρακολούθηση παράλληλων έργων και η ενθάρρυνση των ομάδων να εργαστούν σε αυτά.
Η Derdack επανασχεδίασε συνεργατικά τους χώρους των γραφείων. Η ύπαρξη μιας ειδικής αίθουσας προορισμένης για design thinking, αποδείχθηκε πολύ χρήσιμη. Η αίθουσα αυτή δημιουργήθηκε στην αρχή του πρώτου έργου και υπάρχει μέχρι σήμερα. Ο συγκεκριμένος χώρος, ως μέρος ενός συνολικού φυσικού και πνευματικού περιβάλλοντος, συμβάλλει αποτελεσματικά στην μεθοδική εργασία.
Μια σημαντική αλλαγή στη χρήση του design thinking σε τακτική βάση, ήταν να επιμερίσει τις συνεδρίες design thinking από ολόκληρες ημέρες μία φορά την εβδομάδα σε μία ή δύο συνεδρίες από 2 έως 4 ώρες την εβδομάδα. Αυτές οι συνεδρίες θα μπορούσαν να ενσωματωθούν ευκολότερα στην καθημερινή εργασία των συμμετεχόντων. Με αυτό τον τρόπο οι συνεδρίες design thinking έγιναν μέρος μεγάλων έργων και σήμερα μπορούν να προγραμματιστούν μία ή δύο εβδομάδες εκ των προτέρων. Η αλλαγή των ωρών για design thinking κάθε εβδομάδα είναι χρήσιμη για να γεμίσει κενά στα ημερολόγια – εφόσον υπάρχει αρκετός διαθέσιμος χρόνος για ολόκληρη την συνεδρία.
Κατά την εκκίνηση νέων έργων, η Derdack δίνει προσοχή στο να διασφαλιστεί ότι κάθε μέλος της ομάδας μπορεί να συμβάλει κατά τη διάρκεια υλοποίησης. Διατηρώντας την ομάδα ενωμένη είναι απαραίτητο ακόμη και αν αυτό συνεπάγεται την αναβολή δράσεων του έργου, εφόσον κάποιος είναι για παράδειγμα σε διακοπές.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος Matthes Derdack μας ανέφερε μερικά παραδείγματα για το πώς το design thinking βοήθησε την ομάδα να ανακαλύψει λανθάνουσες και κρυμμένες ανάγκες. Για παράδειγμα: Το γενικό αντικείμενο του έργου – η διαχείριση και η προσέγγιση των ανθρώπων στην υπηρεσία εφημερίας στην εργασία και στο σπίτι – υπήρχε ως θέμα εδώ και δεκαετίες. Αλλά όταν εργαζόμαστε πάνω σε αυτό με design thinking και λαμβάνοντας υπόψη την αντίληψη του χρήστη, η ομάδα ανακάλυψε τελείως νέες πτυχές του τρόπου με τον οποίο το λογισμικό τους επηρέασε τον χρήστη: έχει μεγάλη διαφορά πώς ξυπνάς για εφημερία στη μέση της νύχτας κάποιον που έχει οικογένεια σε σχέση με κάποιον που ζει μόνος. Τέτοιες εμπειρίες βοήθησαν τους υπαλλήλους να δουν τα οφέλη από τη χρήση της μεθόδου.
Πηγή: https://thisisdesignthinking.net/2014/10/one-project-changes-the-organization-the-case-of-derdack/
Γράψου στο newsletter μας για να ενημερώνεσαι πρώτος/η για τα νέα μαςRegister for our newsletter!
Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.
Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.