DESIGΝ: The power of transformation

Το «Design» είναι ένας από τους πιο γνωστούς, ξενόφερτους όρους και από τους πιο παρεξηγημένους ταυτόχρονα, ιδιαιτέρως στη χώρα μας, όπου η λεκτική του μεταφορά στα ελληνικά παρουσιάζει δυσκολίες.
Το Design έχει διαφόρων ειδών σημασίες, από τη μία μπορεί να σημαίνει: σχέδιο, πρόταση, μελέτη, πρόγραμμα, πρότυπο και από την άλλη μπορεί να σημαίνει: εφεύρεση, επινόηση, κατασκευή.
Για κάθε 1 € που επενδύεται στο Design αναμένεται αύξηση των λειτουργικών κερδών 4,1 €
«Το Design είναι τόσο απλό που το κάνει πολύπλοκο» (Paul Rand), και αυτό συμβαίνει γιατί οι εφαρμογές του Design έχουν διευρυνθεί αρκετά τα τελευταία χρόνια, ξεπερνώντας την έννοια της αισθητικής και στοχεύοντας πλέον στον σχεδιασμό υπηρεσιών, προϊόντων, ακόμα και στρατηγικών ανάπτυξης μιας επιχείρησης. Εμείς στο Hellenic Design Centre δεν επενδύουμε στο κομμάτι της αισθητικής (γραφιστική, κατασκευή, μόδα κ.λπ.) αλλά στο κομμάτι του Design με την έννοια της οργάνωσης πιο ολοκληρωμένων υπηρεσιών, προϊόντων και προγραμμάτων.
Σήμερα υπάρχει ένας αυξανόμενος αριθμός των επιστημονικών κλάδων στο πλαίσιο του Design:

Service Design (Design Υπηρεσιών)
Το Service Design χτίζεται πάνω στην πελατειακή εμπειρία, λαμβάνοντας υπόψη κάθε πλευρά της διάδρασης μεταξύ προμηθευτή και πελάτη, είτε αυτή πραγματοποιείται πρόσωπο με πρόσωπο, on-line ή μέσω της χρήσης ενός προϊόντος. Όσο πιο εξελιγμένο είναι το σύστημα παροχής της υπηρεσίας, τόσο μεγαλύτερη είναι η δυνατότητα για να δημιουργηθεί προστιθέμενη αξία με την παροχή του.

Social Innovation (Κοινωνική Καινοτομία)
Αναφέρεται στις αλλαγές του τρόπου με τον οποίο μεμονωμένα άτομα ή κοινότητες δρουν για να λύσουν ένα πρόβλημα ή για να δημιουργήσουν νέες ευκαιρίες. Αυτές οι μορφές καινοτομίας είναι αποτέλεσμα αλλαγών στη συμπεριφορά παρά στην τεχνολογία ή στην αγορά και συνήθως ξεκινάνε από bottom-up και όχι από top-down processes.

Design Policy (Πολιτική Design)
Οι πολιτικές για το Design είναι Εθνικές/Περιφερειακές Στρατηγικές που στοχεύουν στη θεσμική ανάπτυξη του Design και ενθαρρύνουν την αποτελεσματική χρήση του: οι επιχειρήσεις ενθαρρύνονται να αναπτύξουν τα δικά τους προϊόντα/υπηρεσίες, χρησιμοποιώντας επαγγελματίες του Design, και ο δημόσιος τομέας δουλεύει μαζί με Designers για να βελτιώσει τις λειτουργίες του ώστε να παρέχει αποτελεσματικές υπηρεσίες.

Το Design είναι μία μέθοδος ανάπτυξης νέων υπηρεσιών/προϊόντων ή βελτίωσης ήδη υφιστάμενων, που στηρίζεται στις εξής αρχές:
• Οι άνθρωποι αποτελούν το «σημείο εκκίνησης».
• Η συνεργασία μεταξύ των εμπλεκόμενων στην υπηρεσία οδηγεί σε αποτελεσματικές και αποδοτικές λύσεις.
• Καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας γίνονται συνεχόμενες δοκιμές και τεκμηριώσεις των νέων ιδεών, μαζί με τα ενδιαφερόμενα μέρη, ώστε να τις βελτιώσουν άμεσα και οικονομικά.
• Οι λύσεις γίνονται αντικείμενο επεξεργασίας σε πρώιμο στάδιο με διαγράμματα, σχέδια και πρωτότυπα, οπότε μέσω της οπτικοποιημένης παρουσίασης των ιδεών, όλοι κατανοούν το πρόβλημα
Για κάθε 1 € που επενδύεται στο Design επιστρέφει κοινωνική απόδοση στους δημόσιους φορείς 26 €
Για κάθε 1 € που επενδύεται στο Design αναμένεται αύξηση του κύκλου εργασιών 20 €
Για κάθε 1 € που επενδύεται στο Design αναμένεται 5,27 € αύξηση των εξαγωγών
Το Design κατέχει πια σημαντική θέση στην πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προώθηση της καινοτομίας και της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων. Επιπλέον, υπάρχει μια γενική πολιτική συναίνεση, ότι προκειμένου να διασφαλιστεί η ανταγωνιστικότητα και η ευημερία, θα πρέπει να υποστηριχθεί η καινοτομία όλων των μορφών. Το Design αναγνωρίζεται όλο και περισσότερο ως εργαλείο που ενισχύει την καινοτομία και φέρνει νέα προϊόντα στην αγορά καθώς παρέχει μια σειρά εργαλείων, μεθοδολογιών και τεχνικών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε διαφορετικά στάδια της διαδικασίας της καινοτομίας για τη βελτίωση της αξίας των νέων προϊόντων και υπηρεσιών.
Όταν εφαρμόζεται σε υπηρεσίες, συστήματα και οργανισμούς, δημιουργεί επιχειρηματικά μοντέλα καινοτομίας, οργανωτική καινοτομία καθώς και άλλες μορφές μη τεχνολογικής καινοτομίας και επιπροσθέτως συμβάλει στην λήψη στρατηγικών αποφάσεων, όταν υπάρχουν πολύπλοκες και συστηματικές προκλήσεις.
Παράλληλα, η σημασία των υπηρεσιών στην οικονομία μας αυξάνεται συνεχώς και οι προσδοκίες για δημόσιες «value for money» υπηρεσίες συνεχώς ενισχύονται. Ενσωματώνοντας λοιπόν το Design όχι μόνο στο δευτερογενή αλλά και στον τριτογενή τομέα δημιουργούμε ένα ακόμα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Κρίνεται πλέον ότι η υιοθέτηση της χρήσης του Design στις πολιτικές για την καινοτομία σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο και η αυξημένη χρήση του τόσο στην ελληνική βιομηχανία όσο και στο δημόσιο τομέα, θα προωθήσει την ανταγωνιστικότητα και την πιο αποτελεσματική χρήση των πόρων.